Asperger och ADHD finns kvar i evolutionen av en orsak

Jag vilar idag väldigt bra i att jag fick diagnosen ADHD. (Men det tog ca. 2 år efter fastställd diagnos att bearbeta det nya och det gamla.) Jag har också autistiska personlighetsdrag. De där upprörda tankarna om orättvisan i att jag inte fick lov att passa in fast att jag är perfekt som jag är skapad, de har svalnat lite eftersom jag är mer upptagen av att ta tillbaka mitt liv nu. Det liv jag blev förnekad bara för att jag inte fungerar som majoriteten. Ja, ni vet, i samhället vi lever i och det är tänkt vi ska samsas i och få våra platser eller iaf få chansen att ta dem?

Men nu tänkte jag mest fylla på i denna min nya blogg som jag ägnar åt ADHD och andra neuropsykiatriska funktionshinder, eftersom det faktiskt inte finns tillräckligt skrivet att tillgå för de som söker. De som funderar för att de känner att de behöver andra svar än de fått. De som mår bra när de kan duga som de är, men också blir åsidosatta för att de inte passar in i mallen. Och det är därför de söker. Nothing makes sense, trots att man gjort allt rätt som man lärt sig.

Jag tänker så här idag, att jag som har en diagnos som i vårt samhälle faktiskt har etiketten funktionsnedsättning: Det är faktiskt inte mig det är fel på. Det är egentligen inte ens en diagnos, det är en personlighetstyp men har blivit en svårighet pga av det moderna samhällets snäva utformning.

För våra gener hade aldrig överlevt sedan människans begynnelse om vi hade varit helt värdelösa för evolutionen. Eller är vi bara extra sexiga? Finns det en enda människa som verkligen tror något sådant, så hör av dig.

I emigrantlandet USA är AD(H)D mer accepterat och mer forskat på och talat om. Det är en stor kontinent. Den är skapad av de som vågade ta steget ut på landgången ut i ovissheten. Det är antagligen ingen slump att man kan tala om AD(H)D i USA när det nästan är förbannad lögn inom psykiatrin i Sverige. Eftersom många utan rätt, kanske neuropsykiatrisk diagnos hamnar inom den vanliga psykiatrin för att de har gått sönder.

I den här bloggen lägger jag mig inte lika mycket vinn om att länka till undersökningar eftersom ni är betrodda att googla själva. Informationen finns för den nyfikne.

Men här tänker jag nu länka till en undersökning av hur nomadfolk blir magrare av att bli bofasta, eftersom deras ADHD-lika gener är mer fördelaktiga i nomadlivet då nyfikenhet, försvarsberedskap och lite andra överlevnadsinstinkter fungerar bättre i det vilda landskapet än i det tama. LänkTackar min vän som heter Kalle Blomqvist för hans öron och ögon, som gav mig länken. Gillar mina detektivvänner. 😉

Fascinerande, eller hur? Lika fascinerande är det att fundera på vilka som satt timtals på stenåldern och lärde sig knacka flintastenar till vassa eggar som genererade fler bytesdjur, alltså proteinrik mat som fick hjärnorna att växa. Var det månde aspergare som hade det fokuserade tålamodet att lyssna till stenarnas klang i timtal och visste hur sprickorna gick som de flesta andra hade tröttnat på efter en halv dag?

Att det var ADHD-personligheter som smakade på nya växter på vinst eller förlust, det är väl självklart? Lite svinn får man räkna med, för evolutionens skull.

Men inte hur mycket svinn som helst, när vi behöver nytänkarna och inte bara de fyrkantiga byråkraterna som format samhället där ingen olik dem får en självskriven plats.

Ett samhälle som premierar inavel i svågerpolitik är dödsdömt när de nya friska idéerna har tagit slut eller ingen längre finns kvar som kan finslipa eggarna, som i den nya tekniken.

Uteslutningen på arbetsmarknaden är en stor samhällsförlust – för att inte tala om det personliga mänskliga lidandet det innebär att inte ens få chans att visa vad man kan – ofta lite bättre än de som accepteras utan knussel.

Ett sådant samhälle kommer i längden att bli handikappat. Fy så korkat.

För om alla ”neuropsykiatriska” personligheter strejkade då?

 

21 Responses to “Asperger och ADHD finns kvar i evolutionen av en orsak”


  1. 1 Lenaeff mars 24, 2011 kl. 7:31 e m

    Hej! Jag hittade hit via en annan blogg och blev helt såld. Så fantastiskt bra du skriver människa och vilka kloka tankar.
    Det var länge sedan jag läste något så bra som detta och flera av dina inlägg.
    Jag kommer att hitta hit många gånger till denna klockrena beskrivningen av npf-diagnoaser…
    Hoppas att många flera hittar hit och läser.

  2. 2 isabell augusti 20, 2011 kl. 12:02 f m

    Bra skrivet verkligen! Komiskt att jag döpt mitt text dokument om ADHD på datorn till ”samhällets ADHD” och så har du en liknande titel. 🙂

    • 3 Victoria augusti 21, 2011 kl. 7:44 f m

      Du har ju också fattat vad det rör sig om, att inte passa in. Med massa tillgångar som inte får en plats automatiskt i samhället. Det suger faktiskt.

  3. 4 Anders D H Pemer januari 16, 2013 kl. 9:24 e m

    Fy fasiken så bra skrivet! Och den har jag missat?!?

  4. 5 Stina januari 17, 2013 kl. 10:02 f m

    Underbart med kopplingen till evolutionen. Jag håller helt med om att samhället är väldigt likriktat idag. Det finns en lägre acceptans för olika personlighetstyper än tidigare. Jag jämför gärna med dyslektiker som ofta är jätteduktiga på att ha saker i huvudet, tänka nytt och att engagera andra som skrivare. Det finns många företagare som är just dyslektiker.

    • 6 Victoria Qvarnström januari 25, 2013 kl. 2:44 e m

      Så är det! Man fattar inte uteslutningen. Utsortering är lika gammalmodigt som rasbiologi. Och som exempel bör man titta på vad folk kan. Som du säger handlar det om att bli duktig på att kompensera för det man har svårt med, och det gör väl alla mer eller mindre. Men utmaningen det innebär vid ”funktionsnedsättning” kan också göra en extra duktig på vissa saker!
      Som att döma någon i rullstol som mindre vetande, trots att man inte behöver springa på alla arbetsplatser..

  5. 7 Kia Elfström januari 17, 2013 kl. 8:07 e m

    tack för att du förklarar ett och annat så att även de med en diagnos får känna att dom är:behövda, viktiga och lika mycket värda! Hälsn från en mamma till en av de viktiga, behövda och värda!

    • 8 Victoria Qvarnström januari 25, 2013 kl. 2:48 e m

      Ja, vi får aldrig sluta tro på vår egen och våra barns kraft! Även om en del i samhället behöver omvärderas..
      Kram V

  6. 9 Lilla Där januari 24, 2013 kl. 4:03 f m

    En liten tröst är att jag tror att samhället som det ser ut nu inte kommer att hålla särskilt länge till. Vi adhd-personligheter kommer att behövas å det grövsta igen!

  7. 11 Christina Lantz juni 27, 2013 kl. 6:45 f m

    Både som mamma till en dotter med ADHD och som lärare i skolan blev jag otroligt inspirerad av det du skriver, att ADHD är en personlighetstyp, som inte passar in i vårt snäva samhälle. Det tänker jag bära med mig både privat och i arbetslivet. Vem bestämmer gällande normer för hur vi ska vara? Det är berikande med olikheter.

    • 12 Victoria Qvarnström juni 27, 2013 kl. 4:21 e m

      Tyvärr bedöms vi inte som rikedomar. Det är genomgående och det är tyvärr också genomgående i min blogg från mina och andras erfarenheter.
      Men glad att du hittade lite inspiration!

      Mvh Victoria Qvarnström


  1. 1 Tweets that mention Samhällets förlust att stänga ute #ADHD #aspergers -- Topsy.com Trackback vid februari 25, 2011 kl. 12:28 f m
  2. 2 Det står klart. « Bloggmalplace’s Blog Trackback vid augusti 10, 2011 kl. 12:37 e m
  3. 3 Sanna Lundell, läs på mer. « Bloggmalplace’s Blog Trackback vid augusti 12, 2011 kl. 6:34 e m
  4. 4 En viktig artikel med de tyngsta. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid januari 17, 2013 kl. 12:30 f m
  5. 5 Om alla ”neuropsykiatriska personligheter” strejkade då? « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid januari 23, 2013 kl. 7:07 e m
  6. 6 Kostfanatiker – ADHD och autism. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid februari 1, 2013 kl. 9:35 e m
  7. 7 Mina bästa ADHD-inlägg här. | Victorias ADHD-npf-blogg - om att vara mal placé. Trackback vid maj 29, 2014 kl. 1:33 e m
  8. 8 Mina bästa ADHD-inlägg samlade | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid oktober 26, 2014 kl. 12:26 e m
  9. 9 Slutsats: Stenålderskost och urval av de starkaste orsak till ADHD och autism | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid november 1, 2014 kl. 2:50 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


